Καραμάνου Ιωάννα


Βαθμίδα: 
Αναπληρώτρια Καθηγήτρια
Γραφείο: 
209 ν.κ.
Ώρες Συνεργασίας: 
Πέμπτη 11.00-13.00

Αριστούχος απόφοιτη του Τμήματος Φιλολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών (9,48). Απέκτησε μεταπτυχιακό (MPhil) και διδακτορικό δίπλωμα (PhD) από τα Πανεπιστήμια του Cambridge (St John’s College) και του Λονδίνου (University College London) αντιστοίχως, ως υπότροφος του Cambridge European Trust, του Κοινωφελούς Ιδρύματος Α. Σ. Ωνάσης και του Ιδρύματος Ο. Σταθάτου. Η διδακτορική της διατριβή προκρίθηκε σε βραχεία λίστα για το βραβείο της  Hellenic Foundation για τις καλύτερες διατριβές στις κλασικές σπουδές που εκπονήθηκαν στο Ηνωμένο Βασίλειο κατά το 2005. Έχει συγγράψει τρία βιβλία, τα οποία έχουν εκδοθεί κατόπιν επιστημονικής κρίσης από τον διεθνή εκδοτικό οίκο Walter De Gruyter: 1. Euripides: Danae and Dictys, Leipzig/Munich 2006, 2. Euripides: Alexandros, Berlin/ Boston 2017, 3. Refiguring Tragedy: Studies in Plays preserved in Fragments and their Reception, Berlin/ Boston 2019. To βιβλίο της Euripides: Alexandros έχει τιμηθεί με το βραβείο της Ακαδημίας Αθηνών (2018). Έχει επιμεληθεί δύο τόμους, ενώ άλλοι δύο τελούν υπό έκδοση. Έχει δημοσιεύσει εκτενώς σε διεθνή περιοδικά και διεθνείς συλλογικούς τόμους. Συμμετέχει σε τέσσερα διεθνή ερευνητικά προγράμματα. Έχει διδάξει στο Πανεπιστήμιο του Λονδίνου (UCL) κατά τα έτη 2002-04, από το 2005 έως το 2019 στο Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου και από το 2019 διδάσκει ως Αναπληρώτρια Καθηγήτρια στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο. 

 

 

ΙΩΑΝΝΑ  A. ΚΑΡΑΜΑΝΟΥ

Αναπληρώτρια Καθηγήτρια

ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ

 

Ι  ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ 

Ιούνιος 1994: Αποφοίτηση από το Κλασικό Λύκειο του Αρσακείου Ψυχικού με βαθμό «άριστα» (19 και 10/11), εισαγωγή κατόπιν Πανελληνίων Εξετάσεων στο Τμήμα Φιλολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών (πέμπτη πανελληνίως κατά σειρά επιτυχίας).

Ιούνιος 1999: Πτυχίο Φιλολογίας (κατεύθυνση Κλασικής Φιλολογίας) από το Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών με βαθμό «άριστα»  (9,48)  (πρώτη από το έτος μου).

Σεπτέμβριος 2000- Ιούνιος 2001: Μεταπτυχιακές σπουδές (MPhil in Classics) στο Πανεπιστήμιο του Cambridge (St John’s College) υπό την επίβλεψη της τότε Βασιλικής Καθηγήτριας P.E. Easterling και με έμφαση στο αρχαίο δράμα.

Σεπτέμβριος 2001- Δεκέμβριος 2004: Εκπόνηση διδακτορικής διατριβής στην αρχαία ελληνική τραγωδία στο Πανεπιστήμιο του Λονδίνου (University College London) υπό την επίβλεψη των Καθηγητών Richard Janko (2001-2002) και Christopher Carey (2002-2004). Η διατριβή υποστηρίχθηκε στις 24/ 3/2005 ενώπιον των καθηγητών John Wilkins (Πανεπιστήμιο Exeter) και Nick Lowe (Πανεπιστήμιο Λονδίνου), έγινε δεκτή χωρίς διορθώσεις και προτάθηκε προς δημοσίευση.


ΙΙ  ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗ

13/3/2019: διορισμός στη βαθμίδα της αναπληρώτριας καθηγήτριας του Τμήματος Φιλολογίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης με γνωστικό αντικείμενο «αρχαία ελληνική φιλολογία με έμφαση στην πρόσληψή της» (ΦΕΚ 1533/24-12-2018 τ. Γ΄). 

16/3/2017: μονιμοποίηση στη βαθμίδα της επίκουρης καθηγήτριας του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών της Σχολής Καλών Τεχνών του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου με γνωστικό αντικείμενο «αρχαία ελληνική τραγωδία» (ΦΕΚ 241/16.03.2017, τεύχος Γ΄). Διδασκαλία των υποχρεωτικών μαθημάτων κορμού «Ιστορία και Δραματολογία Αρχαίου Θεάτρου Ι: Αισχύλος-Σοφοκλής», «Ιστορία και Δραματολογία Αρχαίου Θεάτρου ΙΙ: Ευριπίδης έως και ρωμαϊκή τραγωδία», «Ιστορία και Δραματολογία Αρχαίου Θεάτρου ΙΙΙ: Αριστοφάνης, Μένανδρος, ρωμαϊκή κωμωδία» και του μαθήματος κατεύθυνσης Θεατρολογίας «Ζητήματα Πρόσληψης του Αρχαίου Δράματος».

15/1/2013-15/3/2017: επίκουρη καθηγήτρια (επί θητεία) του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών της Σχολής Καλών Τεχνών του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου με γνωστικό αντικείμενο «αρχαία ελληνική τραγωδία» (ΦΕΚ 16/ 15.1.2013, τεύχος Γ΄).

11/9/2007-14/1/2013: λέκτορας του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών της Σχολής Καλών Τεχνών του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου με γνωστικό αντικείμενο «αρχαία ελληνική τραγωδία» (ΦΕΚ 643/ 17.8.2007, τεύχος Γ΄).

2008-09, 2017- : μέλος ΣΕΠ της θεματικής ενότητας ΕΛΠ 31 (Αρχαίο ελληνικό θέατρο) του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου.

2006-2007: διδασκαλία σε βαθμίδα λέκτορα κατά το εαρινό εξάμηνο, σύμφωνα με το Π.Δ. 407/80 στο Τμήμα Θεατρικών Σπουδών της Σχολής Καλών Τεχνών του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου (διδασκόμενα μαθήματα: «Αρχαίο Θέατρο Ι: Αισχύλος» και «Αρχαίο Θέατρο IV: Αριστοφάνης και Μένανδρος»).

2005-2006: διδασκαλία σε βαθμίδα λέκτορα και για τα δύο εξάμηνα, σύμφωνα με το Π.Δ. 407/80 στα Τμήματα Ιστορίας, Αρχαιολογίας & Διαχείρισης Πολιτισμικών Αγαθών και Φιλολογίας της Σχολής Ανθρωπιστικών Επιστημών και Πολιτισμικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου (διδασκόμενα μαθήματα: «Ευριπίδης», «Παπυρολογία», «Ιστορία του Θεάτρου και του Χορού»).

2002-2004: διδασκαλία της αρχαίας ελληνικής γλώσσας στο Department of Greek and Latin του University College London (UCL, University of London).

2003: Δημιουργία υποστηρικτικού διδακτικού υλικού (DVD) για την Ιστορία της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας του Γυμνασίου κατόπιν διαγωνισμού του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου (Σύμβαση Ανάθεσης Έργου: 22/10/2003), σε συνεργασία με τον Εκδοτικό Οργανισμό Λιβάνη: ανάλυση του βίου και της πνευματικής δράσης δώδεκα κορυφαίων εκπροσώπων της νεοελληνικής λογοτεχνίας. 


ΙΙΙ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ

Ερευνητικά ενδιαφέροντα: αρχαία ελληνική τραγωδία και η πρόσληψή της, αττική κωμωδία, εκδοτική αρχαίων δραματικών κειμένων με έμφαση στα σπαράγματα τραγωδιών του Ευριπίδη, σχολιασμός αποσπασμάτων των αρχαίων κωμικών ποιητών, η εικονογραφική πρόσληψη της τραγωδίας, η πρόσληψή της στην αρχαία λογοτεχνική κριτική, παπυρολογία, παλαιογραφία.

Συμμετοχές σε διεθνή ερευνητικά προγράμματα και διεθνείς ερευνητικές ομάδες: 

Α. Συμμετοχή στη διεθνή ερευνητική ομάδα των Πανεπιστημίων της Οξφόρδης, του Erlangen και του Πανεπιστημίου Αθηνών (Τμήμα Μουσικών Σπουδών) για την έκδοση των ευρημάτων του επονομαζόμενου «Τάφου του Μουσικού». Η δική μου έρευνα, σε συνεργασία με τον αείμνηστο Καθηγητή Martin West του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης και τον διεθνούς κύρους Καθηγητή Egert Pöhlmann του Πανεπιστημίου Erlangen, επικεντρώθηκε στην έκδοση των σπαραγμάτων του αρχαιότερου ελληνικού παπύρου, που χρονολογείται στο 430/425 π.Χ. Τα αποτελέσματα της έρευνάς μου έχουν δημοσιευθεί στο διεθνές επιστημονικό περιοδικό Greek and Roman Musical Studies 2 (2014) και 4 (2016) του διεθνούς εκδοτικού οίκου Brill (βλ. δημοσιεύσεις 3.1.5 και 3.1.6). 

Β. Συμμετοχή στο διεθνές ερευνητικό πρόγραμμα KomFrag του Πανεπιστημίου του Freiburg, που χρηματοδοτείται από την Ακαδημία της Χαϊδελβέργης και συντονίζεται από τον καθηγητή Bernhard Zimmermann. Περιλαμβάνει τον σχολιασμό των αποσπασμάτων όλων των κωμικών ποιητών βάσει της κριτικής έκδοσης Poetae Comici Graeci των R. Kassel και C. Austin. Έχω αναλάβει τον σχολιασμό των αποσπασμάτων των κωμωδιών του Διφίλου, ποιητή της νέας κωμωδίας, σε δύο τόμους. Ο πρώτος τόμος θα περιλαμβάνει και εισαγωγή, που θα αναλύει υφολογικά, θεματικά και δραματουργικά χαρακτηριστικά της κωμικής τέχνης του Διφίλου, ζητήματα παράδοσης του κειμένου και πρόσληψης των κωμωδιών του. Βλ. την ιστοσελίδα του προγράμματος:
http://www.komfrag.uni-freiburg.de/baende_liste 

Γ. Συμμετοχή στο διεθνές ερευνητικό πρόγραμμα ‘Reception of Ancient Poetry in Modern Poetry (20th and 21st century)’ υπό τον συντονισμό της καθηγήτριας Lorna Hardwick. Το πρόγραμμα περιλαμβάνει τη διερεύνηση ζητημάτων πρόσληψης της αρχαίας ποίησης στην ποίηση του 20ού και 21ου αιώνα. Αντικείμενο της δικής μου έρευνας αποτελεί η ανάλυση πτυχών της πρόσληψης της αρχαίας ποίησης στο έργο του Νικηφόρου Βρεττάκου, με έμφαση σε ζητήματα υφολογικά (γλώσσα, εικονοποιΐα, μεταφορές), θεματικά, ιδεολογικά και μετασχηματισμού αρχαίων μυθικών μορφών και χώρων υπό το πρίσμα των πολιτικοκοινωνικών και πολιτισμικών συμφραζομένων της εποχής του. 

Δ. Συμμετοχή στο διεθνές ερευνητικό πρόγραμμα ‘Modes of Persuasion and Discourse in Ancient Greek Theater’ υπό τον συντονισμό της καθηγήτριας Milagros Quijada Sagredo. Το πρόγραμμα αυτό, το οποίο χρηματοδοτείται από το Υπουργείο Οικονομίας, Βιομηχανίας και Ανταγωνιστικότητας της Ισπανίας, στοχεύει να διερευνήσει τη λειτουργία και τα μέσα της ρητορικής στο αρχαίο θέατρο. Η δική μου έρευνα θα επικεντρωθεί στη μελέτη της ευριπίδειας ρητορικής σε αποσπασματικά παραδεδομένες τραγωδίες.


1. Διδακτορική διατριβή
: Ερμηνευτικό υπόμνημα των αποσπασμάτων της Δανάης και του Δίκτυος του Ευριπίδη (A Commentary on Euripides’ Danae and Dictys): λεπτομερής υφολογικός, ερμηνευτικός και δραματουργικός σχολιασμός των αποσπασμάτων, ανάλυση της δραματικής και σκηνικής τεχνικής του Ευριπίδη, κριτικές παρατηρήσεις πάνω στο κείμενο και απόπειρα ανασύνθεσης των δύο αποσπασματικά παραδεδομένων δραμάτων βάσει των σπαραγμάτων τους και των σχετικών μαρτυριών.

        Η διδακτορική μου διατριβή προκρίθηκε σε βραχεία λίστα (short list) για το βραβείο της Hellenic Foundation για την καλύτερη διδακτορική διατριβή στις κλασικές σπουδές των Πανεπιστημίων του Ηνωμένου Βασιλείου κατά το έτος 2005.


2. Αυτοτελείς Επιστημονικές Εκδόσεις
:

2.1 Euripides: Danae and Dictys. Introduction, Text and Commentary (Beiträge zur Altertumskunde 228), Λειψία-Μόναχο 2006 (K.G. Saur Verlag, διάδοχος της Teubner και από το 2008 μέρος του εκδοτικού οίκου Walter De Gruyter, Berlin-New York), σσ. xxi και 296 (317 σελίδες συνολικά = 105.323 λέξεις). Πρόκειται για επεξεργασμένη και επαυξημένη μορφή της διδακτορικής μου διατριβής με την προσθήκη κριτικής έκδοσης κατόπιν παραβολής των χειρογράφων και των παπύρων που μας παραδίδουν τα αποσπάσματα και τις μαρτυρίες των δύο έργων. 

2.2. ‘Εὐριπιδαριστοφανίζων: Η πρόσληψη του Ευριπίδη στην αρχαία κωμωδία’, στον τόμο Αττική Κωμωδία. Πρόσωπα και Προσεγγίσεις, επιμ. Θ. Παππάς- Α. Μαρκαντωνάτος, Αθήνα 2011, 675-737 + 18 σσ. βιβλιογραφίας (έκταση: 26.705 λέξεις)

Αυτή η μελέτη συνολικής έκτασης 82 σελίδων (συμπεριλαμβανομένης της βιβλιογραφίας) διαρθρώνεται σε πρόλογο, τέσσερα υποκεφάλαια, επίλογο/ συμπεράσματα και έχει τη μορφή μιας μικρής μονογραφίας (βλ. επίσης 3.4.1).

2.3   Euripides: Alexandros (Introduction, Text and Commentary), Texte und Kommentare 57 (Walter De Gruyter) Berlin-New York 2017. 

Το βιβλίο αυτό περιλαμβάνει εισαγωγή, κριτική και ερμηνευτική έκδοση του αποσπασματικά σωζόμενου ’Αλεξάνδρου του Ευριπίδη στην αγγλική γλώσσα. Έκταση: 138.008 λέξεις (=398 σελίδες).

2.4  Refiguring Tragedy: Studies in Greek Tragic Fragments and their Reception, Trends in Classics Supplementary Volumes, Walter De Gruyter, Berlin-Boston 2019.

Το βιβλίο αυτό περιλαμβάνει μία σειρά μελετών για την πρόσληψη αποσπασματικώς παραδεδομένων τραγωδιών στη δραματουργία, στην αρχαία λογοτεχνική κριτική (ιδιαιτέρως στην Ποιητική του Αριστοτέλη), στην κατωιταλική και ετρουσκική εικονογραφία και στη σύγχρονη σκηνή. Συμπεριλαμβάνεται εισαγωγή που θέτει το θεωρητικό πλαίσιο της πρόσληψης των τραγικών αποσπασμάτων σε διαφορετικά ειδολογικά και πολιτισμικά συμφραζόμενα.  

Έκταση: 60.145 λέξεις (=175 σελίδες) 

Σε εξέλιξη:

2.5  Diphilus: Introduction and Commentary, Heidelberger Akademie der Wissenschaften. 

Πρόκειται για δίτομο σχολιασμό των αποσπασμάτων των κωμωδιών του Διφίλου στο πλαίσιο του διεθνούς ερευνητικού προγράμματος KomFrag του Πανεπιστημίου του Freiburg, που χρηματοδοτείται από την Ακαδημία της Χαϊδελβέργης και συντονίζεται από τον καθηγητή Bernhard Zimmermann. Ο πρώτος τόμος θα περιλαμβάνει και εισαγωγή, που θα αναλύει υφολογικά, θεματικά και δραματουργικά χαρακτηριστικά της κωμικής τέχνης του Διφίλου, ζητήματα παράδοσης του κειμένου και πρόσληψης των κωμωδιών του. 


3. Επιστημονικές Δημοσιεύσεις (συνολικά 35):
 

3.1 Σε διεθνή περιοδικά με κριτές:

3.1.1 ‘Αn Apulian volute-crater inspired by Euripides’ Dictys’, Bulletin of the Institute of Classical Studies 46 (2002-2003) 167-175

3.1.2 ‘The Myth of Alope in Greek Tragedy’, L’Antiquité Classique 72 (2003) 25-40

3.1.3 ‘The Lysis in Theodectes’ Lynceus: Remarks on Arist. Poet. XI 1452a 27-29 and XVIII 1455b 29-32’, Quaderni Urbinati di Cultura Classica 87. 3 (2007) 119-25

3.1.4 ‘Τhe Hektor-Deiphobos Agon in Euripides’ Alexandros’, Zeitschrift für Papyrologie und Epigraphik 178 (2011) 35-47

3.1.5 ‘Towards an Edition of the Legible Fragments of the Earliest Greek Papyrus’, δικό μου υποκεφάλαιο στην ευρύτερη διεπιστημονική μελέτη ‘The Papyrus from the “Musician’s Tomb” in Daphne (ΜΠ 7449, 8517-23)’ (επιμ. της συνολικής μελέτης: Α. Alexopoulou- I. Karamanou), Greek and Roman Musical Studies 2 (2014) 23-49 

3.1.6 ‘The Papyrus from the “Musician’s Tomb” in Daphne (ΜΠ 7449, 8517-23): Contextualizing the Evidence’, Greek and Roman Musical Studies 4 (2016) 51-70

3.1.7 ‘Textual Notes on Euripides’ Alexandros (P.Stras. 2343-44, P.Oxy. 3650, col. i)’, Zeitschrift für Papyrologie und Epigraphik 200 (2017) 35-47.


3.2 Σε διεθνείς συλλογικούς τόμους με κριτές:
 

3.2.1 ‘P. Oxy. 5027: Apollonius Rhodius, Argonautica ii 141-50’, The Oxyrhynchus Papyri, Vol. LXXV (edd. H. Maehler, C. Römer, R. Hatzilambrou). London 2010, 48-49

3.2.2 ‘P. Oxy. 5029: Apollonius Rhodius, Argonautica iii 1128-43’, The Oxyrhynchus Papyri, Vol. LXXV (edd. H. Maehler, C. Römer, R. Hatzilambrou). London 2010, 50-52

3.2.3 ‘The Attack Scene in Euripides’ Alexandros and its Reception in Etruscan Art’, στον τόμο Dialogues with the Past: Classical Reception Theory and Practice, επιμ. A. Bakogianni, Τόμος 2ος, BICS Supplement 126, London  2013, 415-32

3.2.4 ‘Euripides’ ‘Family Reunion Plays’ and their Socio-Political Resonances’, στον τόμο Crisis on Stage: Tragedy and Comedy in Late Fifth-Century Athens, επιμ. Β. Zimmermann-A. Markantonatos, Berlin-New York 2012 (De Gruyter), 239-50

3.2.5 ‘As Threatening as the Persians: Euripides in Aristophanes’ Thesmophoriazusae’, στον τόμο Marathon 2,500 Years, επιμ. C. Carey- M. Edwards, BICS Supplement 124. London 2013, 155-64

3.2.6 ‘Otherness and Exile: Euripides’ Production of 431 BC’, στον τόμο Looking at Medea, επιμ. D. Stuttard, London 2014, 35-45

3.2.7 ‘Euripides’ “Trojan Trilogy” and the Reception of the Epic Tradition’, στον τόμο Homeric Receptions across Generic and Cultural Contexts, επιμ. A. Efstathiou- I. Karamanou, Trends in Classics Supplementary Volumes, Berlin-New York 2016, 355-67

3.2.8 ‘Family Reunion or Household Disaster?  Exploring Plot Diversity in Euripides' Last Production’, στον τόμο Looking at Bacchae, επιμ. D. Stuttard, London 2016, 43-57

3.2.9 ‘Alexandros and Later Euripidean Drama’, στον τόμο Brill’s Companion to Euripides, επιμ. A. Markantonatos, Leiden- Boston 2017 (υπό έκδοση)

3.2.10 ‘Introduction: Τhe Contexts of Homeric Reception’ (by Ioanna Karamanou), στον τόμο Homeric Receptions across Generic and Cultural Contexts, επιμ. A. Efstathiou- I. Karamanou, Trends in Classics Supplementary Volumes, Berlin-New York 2016, 1-11

3.2.11 ‘Fragments of Euripidean Rhetoric: Τhe Trial-Debate in Euripides’ Alexandros’, στον τόμο Connecting Rhetoric and Attic Drama, επιμ. M. Quijada Sagredo, Bari, 161-76.

3.2.12 ‘Euripides' Reception of Sophocles' Antigone', στον τόμο Looking at Antigone (επιμ. D. Stuttard), London 2018, 133-43.

3.2.13 'Euripides’ Agonistic Rhetoric: The Formal Debates in the Alexandros', στον τόμο The Agon in Classical Literature: Essays in Honour of Professor Chris Carey (επιμ. M. Edwards, A. Efstathiou, I. Karamanou και E. Volonaki) BICS Supplements, London 2019 (υπό έκδοση). 


3.3 Σε πρακτικά διεθνών συνεδρίων με κριτές:

3.3.1 ‘Euripides’ Alcmeon in Corinth and Menander’s Periceiromene: Similarities in Theme and Structure’, Actas del XI Congreso Español de Estudios Clásicos, Μadrid 2005, Τόμος 2ος, 337-44

 

3.3.2 ‘The Maiden’s Clash with her Natal Oikos in Euripides’ Lost Plays’, Πρακτικά ΧΙΙΙ Διεθνούς Συμποσίου Αρχαίου Δράματος (Θεματική: Η Γυναίκα στο Αρχαίο Δράμα), Δελφοί 2011, 153-61

3.3.3 ‘Aristotle’s Poetics as a Source for Lost Tragedies’, Actas del XII Congreso Español de Estudios Clásicos. Madrid 2010, Τόμος 2ος, 505-513

3.3.4 ‘Allocating fr. 46a K. within the Plot of Euripides’ Alexandros: A Re-inspection and Reassessment of P. Stras. 2342,1’, Proceedings of the XXVIth International Congress of Papyrology, επιμ. P. Schubert, Geneva 2012, 399-405

3.3.5 ‘Sport and Theatre in the Ancient World within the Framework of Cult, Ideology and City-State Politics’, Proceedings of the International Olympic Academy, Olympia 2013, 60-72

3.3.6 ‘Torch Imagery in Euripides’ Alexandros and Trojan Women’, Balkan Light Conference 2015 (Συνεδρία: Lighting in Antiquity), Athens (Acropolis Museum, 16-19/9/2015), 391-97

3.3.7 'The Εarliest Κnown Greek Papyrus: Text and Contexts', Proceedings of the 28th International Conference of Papyrology, Barcelona 2016 (υπό έκδοση εντός του 2018)


3.4 Σε ελληνικούς συλλογικούς τόμους με κριτές:

3.4.1Εὐριπιδαριστοφανίζων: Η πρόσληψη του Ευριπίδη από την αρχαία κωμωδία’, στον τόμο Αττική Κωμωδία. Πρόσωπα και Προσεγγίσεις, επιμ. Θ. Παππάς-Α. Μαρκαντωνάτος, Αθήνα 2011, 675-737 +18 σσ. βιβλιογραφίας. Λόγω της διάρθρωσής της σε πρόλογο, τέσσερις ενότητες, επίλογο/ συμπεράσματα, η μελέτη αυτή των 80 σελίδων έχει τη μορφή μιας μικρής μονογραφίας.

3.4.2 ‘Η ταυτότητα της αθηναϊκής πόλεως μέσα από τις τραγικές πραγματεύσεις του μύθου της Αλόπης’, στον τόμο Θέατρο και Πόλη, επιμ. Α. Μαρκαντωνάτος-Λ. Πλατυπόδης, Aθήνα 2012, 221-39

3.4.3 ‘Tάσεις της γαλλόφωνης έρευνας για το αρχαίο δράμα’, στον τόμο Πολύχρωμες Ψηφίδες: Γαλλοφωνία και Πολυπολιτισμικότητα, επιμ. Μ. Βελιώτη, Α. Βλαβιανού, Χ. Οικονομοπούλου, Δ. Φίλιας,  Αθήνα 2013, 224-36

3.4.4 '(Eπανα)προσδιορίζοντας την ευγένεια: ο Ευριπίδης και η ιδεολογία της κλασικής Αθήνας’, στον τόμο Αρχαίο Δράμα και Λαϊκή Ηθική (επιμ. Ε. Παπαδόδημα), Ακαδημία Αθηνών 2018 (υπό έκδοση).


3.5 Σε ελληνικά περιοδικά με κριτές:

3.5.1 ΄Από τα σπαράγματα στην παράσταση:  Η σκηνική απόδοση της επίθεσης στον ’Αλέξανδρο του Ευριπίδη’, Παράβασις 11 (2013) 111-22 (Επιστημονικό Περιοδικό του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών)


3.6 Σε πρακτικά ελληνικών συνεδρίων:

3.6.1  ‘Ζητήματα δραματικής και σκηνικής τεχνικής στον ’Αλέξανδρο του Ευριπίδη’, στον τόμο Από τη χώρα των κειμένων στο βασίλειο της σκηνής, επιμ. Γ. Βαρζελιώτη, Αθήνα 2014, σσ. 297-306, ηλεκτρονική έκδοση του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών.

3.6.2 ‘Εξουδετερώνοντας την αντιδημοκρατική απειλή: Μια πολιτική ανάγνωση των Θεσμοφοριαζουσών του Αριστοφάνη’, στον τόμο Θέατρο και Δημοκρατία, επιμ. Α. Αλτουβά, Αικ. Διαμαντάκου-Αγάθου, Ε. Στεφανή, Αθήνα (υπό έκδοση εντός του 2018).


3.7   Βιβλιοκρισίες σε διεθνή περιοδικά με κριτές:

3.7.1 ‘Review of J. Zumbrunnen, Aristophanic Comedy and the Challenge of Democratic Citizenship’, Journal of Hellenic Studies 134 (2014) 165-66


4. Επιμέλειες τόμων:

4.1 Επιμέλεια διεθνούς συλλογικού τόμου:

Συνεπιμέλεια (με τον Α. Ευσταθίου) του συλλογικού τόμου με τίτλο: Homeric Receptions across Generic and Cultural Contexts (502 σελίδες), ο οποίος εξεδόθη το 2016 από τη σειρά Trends in Classics Supplementary Volumes του διεθνούς εκδοτικού οίκου Walter De Gruyter. Στους συγγραφείς του τόμου συγκαταλέγονται καθηγητές εγνωσμένου κύρους, όπως η Lorna Hardwick, ο Chris Carey, ο Pantelis Michelakis, ο Karim Arafat, ο Robert Maltby και άλλοι καθηγητές διεθνούς κύρους από Πανεπιστήμια της Ελλάδας και του εξωτερικού.

Βιβλιοκρισία:

1. Jan Haywood BMCR 2017.04.17
Βλ. ιδιαιτέρως: ‘The book covers an impressive range of material, from the iambic poetry of Hipponax to modern cinematic receptions of Homer in early silent films […] I shall proceed to discuss a relative sample of the contributions, in order to show the diverse, inter-disciplinary perspectives that it offers […] Efstathiou and Karamanou's study successfully demonstrates not only the profoundly diverse suite of Homeric responses across various spatial, chronological generic and cultural contexts, but affirms the way that many of these receptions repeat—and with a difference—multiple aspects of the Homeric poems’.

2. M. Heath, Greece & Rome 64.2, 183-84.


4.2 Επιμέλεια και ελληνόγλωσση μετάφραση ξενόγλωσσου επιστημονικού έργου:

Lorna Hardwick, Πρόσληψη: Ερευνητικές Προσεγγίσεις (μετάφραση: Ιωάννα Καραμάνου), Αθήνα 2012 (Εκδόσεις Παπαζήση)

Επιμέλεια και ελληνόγλωσση μετάφραση του έργου της Lorna Hardwick, Reception Studies (Greece & Rome, New Surveys in the Classics No. 33), Oxford University Press 2003. Έχει προστεθεί ευρετήριο, επικαιροποιημένη ξενόγλωσση βιβλιογραφία και ελληνόγλωσση βιβλιογραφία για την πρόσληψη. 

Βιβλιοκρισία

Β. Πούχνερ, Παράβασις 14 (2016) 333-37. Βλ. ιδιαιτέρως σ. 333: «δεν πρόκειται απλώς για μετάφραση, η οποία μάλιστα διαβάζεται πολύ άνετα με τον ρέοντα λόγο της, αλλά (η Ι. Καραμάνου) έκανε και γενναιόδωρες βιβλιογραφικές προσθήκες, τόσο στις υποσημειώσεις όσο και στη γενική βιβλιογραφία, που δεν αφορούν μόνο την ελληνόγλωσση βιβλιογραφία αλλά και τη διεθνή».


4.3  
σε εξέλιξη: The Agon in Classical Literature: Essays in Honour of Professor Chris Carey, BICS Supplements (London 2019)

Συνεπιμέλεια (με τον καθηγητή Mike Edwards και τους καθηγητές Α. Ευσταθίου και Ε. Βολονάκη) διεθνούς συλλογικού τόμου για τον αγώνα και τις εκφάνσεις του στην κλασική γραμματεία προς τιμήν του καθηγητή Chris Carey (UCL).


ΙV  ΕΤΕΡΟΑΝΑΦΟΡΕΣ

Από τις τριακόσιες σαράντα (340) ετεροαναφορές που γνωρίζω ότι έχουν γίνει στο δημοσιευμένο επιστημονικό μου έργο, οι διακόσιες ογδόντα επτά (287) εντοπίζονται στη διεθνή βιβλιογραφία.

       Ενδεικτικά, δέκα σημαντικές ετεροαναφορές:

  1. R. Kannicht, Tragicorum Graecorum Fragmenta V: Euripides, Göttingen 2004, Vol. II, 1160, 1161: ‘Vas in lucem protraxit et ad fabulam Euripideam rettulit Ioanna Karamanou’.
  2. C. Collard, Tragedy, Euripides and Euripideans. Bristol 2007, 106.
  3. C. Collard/ M.J. Cropp, Euripides. Fragments. Aegeus-Meleager. Cambridge (Mass.) 2008, Vol. I, 115, 116, 323, 325, 338, 346), 346, n. 1, 347, 348.
  4. C. Collard, ‘Fragments and Fragmentary Plays’, in L. McClure (ed.) Blackwell’s Companion to Euripides, Malden/Oxford 2017, 360 (δις).
  5. O. Taplin, Pots and Plays: Interactions between Tragedy and Greek Vase-Painting of the Fourth Century BC. Los Angeles 2007, 192: ‘Ioanna Karamanou has made a good case for relating this vase to Euripides’ tragedy Dictys’, 285, σημ. 71, 285,σημ. 74.
  6. J.R. Green, ‘Theatre Production: 1996-2006’, Lustrum 50 (2008) 142, 161: ‘Ioanna Karamanou has demonstrated beyond any doubt that the Apulian rf volute-krater by the Ilioupersis Painter in Princeton illustrates E. Dictys’.
  7. A.Η. Sommerstein, Menander: Samia. Cambridge 2013, 36, σημ. 105.
  8. P. Carrara, Il testo di Εuripide nell’ antichità. Firenze 2009, 192, σημ. 3, 193, σημ. 4, 194, 194, σημ. 1, 194, σημ. 3.
  9. R. Fowler, Early Greek Mythography, Vol. II: Commentary, Oxford 2013, 250, σημ. 37, 718.
  10. Α. Hurst, Dans les marges de Ménandre. Paris 2015, 110 και σημ. 11, 167.  


ΙΧ  ΞΕΝΕΣ ΓΛΩΣΣΕΣ

Άριστη γνώση της αγγλικής (Cambridge Certificate of Proficiency και επάρκεια διδασκαλίας της αγγλικής), πολύ καλή γνώση της γαλλικής (D.E.L.F. Ι-VI), πολύ καλή γνώση της γερμανικής (Zentrale Mittelstufe Prüfung) και ανάγνωση ακαδημαϊκής βιβλιογραφίας στην ιταλική, ισπανική και ολλανδική γλώσσα.


Χ  ΔΙΑΚΡΙΣΕΙΣ

1. Υποτροφίες:

1.1 Υπότροφος του Cambridge European Trust για μεταπτυχιακές σπουδές (MPhil) στο Πανεπιστήμιο του Cambridge κατά το ακαδημαϊκό έτος 2000-2001.

1.2 Απονομή του τιμητικού τίτλου του μέλους της Cambridge European Society τον Απρίλιο του 2001.

1.3 Υπότροφος του Κοινωφελούς Ιδρύματος Α.Σ. Ωνάσης για μεταπτυχιακές σπουδές και για την εκπόνηση διδακτορικής διατριβής κατά τα έτη 2000-2003.

1.4 Υπότροφος του Ιδρύματος Ο. Σταθάτου κατά το τελευταίο έτος της διδακτορικής διατριβής (2003-2004).

1.5 Πρόκριση της διδακτορικής μου διατριβής σε βραχεία λίστα (short-list) για το βραβείο της Hellenic Foundation κατά το έτος 2005.

1.6  Βραβείο της Ακαδημίας Αθηνών για το βιβλίο μου Euripides: Alexandros (2018).


2. Συμμετοχές σε διεθνή συνέδρια, σε διεθνείς συλλογικούς τόμους, σε διεθνή ερευνητικά προγράμματα κατόπιν προσκλήσεως και ως κριτής σε διεθνείς εκδοτικούς οίκους και σε επιστημονικά περιοδικά:
 

2.1 συμμετοχή κατόπιν προσκλήσεως στη διεθνή ερευνητική ομάδα των Πανεπιστημίων της Οξφόρδης, του Erlangen και του Παν/μίου Αθηνών για τη δημοσίευση των ευρημάτων του «Τάφου του Μουσικού» στη Δάφνη.

2.2 συμμετοχή κατόπιν προσκλήσεως στο διεθνές ερευνητικό πρόγραμμα ‘Reception of Ancient Poetry in Modern Poetry (20th and 21st century)’ υπό τον συντονισμό της καθηγήτριας Lorna Hardwick.

2.3 συμμετοχή κατόπιν προσκλήσεως στο διεθνές ερευνητικό πρόγραμμα ‘Modes of Persuasion and Discourse in Ancient Greek Theater’ υπό τον συντονισμό της καθηγήτριας Milagros Quijada Sagredo.

2.4 συγγραφή βιβλιοκρισίας κατόπιν προσκλήσεως στο έγκριτο διεθνές επιστημονικό περιοδικό Journal of Hellenic Studies 134 (2014) για τη μελέτη του J. Zumbrunnen, Aristophanic Comedy and the Challenge of Democratic Citizenship.

2.5 συμμετοχή με δημοσίευση (‘Otherness and Exile: Euripides’ Production of 431 BC’) κατόπιν προσκλήσεως στον διεθνή συλλογικό τόμο Looking at Medea (επιμ. D. Stuttard. London 2014, Bloomsbury Academic Press).

2.6 συμμετοχή με δημοσίευση (‘Family Reunion or Household Disaster? Exploring Plot-Diversity in Euripides' Last Production’) κατόπιν προσκλήσεως στον διεθνή συλλογικό τόμο Looking at Bacchae (επιμ. D. Stuttard. London 2015, Bloomsbury Academic Press). 

2.7 κατόπιν προσκλήσεως συμμετοχή με δημοσίευση (‘Alexandros and Later Euripidean Drama’) στον διεθνή συλλογικό τόμο A Companion to Euripides (ed. A. Markantonatos); Brill (Leiden and Boston, υπό έκδοση)

2.8 συμμετοχή με δημοσίευση (‘Euripides’ reception of Sophocles’ Antigone’) κατόπιν προσκλήσεως στον διεθνή συλλογικό τόμο Looking at Antigone (επιμ. D. Stuttard. London 2018, Bloomsbury Academic Press).

2.9 προσκεκλημένη ομιλήτρια από τον γνωστό βρετανικό θίασο Actors of Dionysus για να προλογίσω την παράσταση της Μήδειας (Rose Theatre, Kingston, 15/11/2013).

2.10 συμμετοχή ως προσκεκλημένη ομιλήτρια στο διεθνές επιστημονικό

συνέδριο του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης με τίτλο ‘Crisis on Stage: Theatre in Late Fifth-Century Athens’ (3-6/12/2009).

2.11 συμμετοχή ως προσκεκλημένη ομιλήτρια στο διεθνές συνέδριο της

Διεθνούς Ολυμπιακής Ακαδημίας (25/5/2012).

2.12 προσκεκλημένη κεντρική ομιλήτρια (keynote speaker) στη συνεδρία για τον Φωτισμό στην Αρχαιότητα στο πλαίσιο  του διεθνούς συνεδρίου για τον Φωτισμό υπό την αιγίδα της Unesco (διοργάνωση Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο και Μουσείο Ακροπόλεως, 16-18/9/2015).

2.13 προσκεκλημένη ομιλήτρια του Κέντρου Ελληνικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Harvard (παράρτημα Ναυπλίου) κατά τον Κύκλο Διαλέξεων (Events Series) του έτους 2015-16 (6/4/2016).

2.14 προσκεκλημένη ομιλήτρια του Κέντρου Ερεύνης της Ελληνικής και Λατινικής Γραμματείας της Ακαδημίας Αθηνών στις 22/6/2017.

2.15 συμμετοχή ως προσκεκλημένη ομιλήτρια στο διεθνές επιστημονικό

συνέδριο του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο του Freiburg με τίτλο ‘Fragmented Parts, Coherent Entities: Reconsidering Fragmentation in Ancient Greek Drama’ (24-27/5/2018).

2.16 μέλος της επιτροπής των κριτών της σειράς Classical Presences του διεθνούς εκδοτικού οίκου Oxford University Press.

2.17 μέλος της επιτροπής των κριτών του διεθνούς περιοδικού Mediterranean Chronicle.

2.18 προσκεκλημένο μέλος της Οργανωτικής Επιτροπής διεθνούς συνεδρίου με θεματική ‘Homeric Receptions’ (Τμήμα Ιστορίας του Ιονίου Πανεπιστημίου, 7-9/11/2011).

2.19 προσκεκλημένο μέλος της Οργανωτικής Επιτροπής διεθνούς συνεδρίου με θεματική ‘The Agon in Classical Literature: A Conference in Honour of Professor Chris Carey’ (Τμήμα Ιστορίας του Ιονίου Πανεπιστημίου, 24-27/6/2015).

2.20 Γενική Γραμματέας της Επιστημονικής Επιτροπής του ΣΤ΄ Πανελλήνιου Θεατρολογικού Συνεδρίου (Ναύπλιο, 17-20/5/2017) με προσκεκλημένους ομιλητές από τα Πανεπιστήμια του Stanford (Rush Rehm), της Florida (Gonda Van Steen)  και από το Ανοικτό Πανεπιστήμιο του Ηνωμένου Βασιλείου (Lorna Hardwick).

2.21  Ακαδημαϊκή Υπεύθυνη του Λυκείου Επιδαύρου και του Διεθνούς Θερινού Σχολείου που διοργανώθηκε κατά το ακαδημαϊκό έτος 2017-18 σε συνεργασία με το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου.